Links bouwen voor SEO

Het concept van "link earning", het idee dat goede inhoud op natuurlijke wijze links aantrekt, is een relatief gangbaar concept in SEO.

Onderzoek heeft echter aangetoond dat dit niet het geval is. Content die veel gedeeld wordt op sociale media (een snelle manier om kwaliteit en waarde voor een publiek te meten) correleert niet echt met veel links. Sterker nog, de overgrote meerderheid van online gepubliceerde content verdient nooit links.

Daarom is het actief bouwen van links nog steeds noodzakelijk om de rankings in de Google zoekresultaten te verbeteren.

Wat is Link Building in SEO?

Link building beschrijft de acties die worden ondernomen met het doel om het aantal backlinks te verhogen die wijzen naar pagina's op een website. In SEO, wordt link building gedaan met het doel om een pagina of website's ranking in de zoekresultaten te verhogen.

Link building is ook een bewezen marketing tactiek om de naamsbekendheid te vergroten.

Waarom is Link Building Belangrijk?

1. Link building beïnvloedt SEO

Zoals gezegd, de kwaliteit van links op uw site bepaalt hoe hoog uw website scoort in de zoekresultaten. Voordat Google het PageRank algoritme uitvond, wat een groot deel van het geheim van zijn succes was, was het gebruik van trefwoorden in de pagina-inhoud de dominante factor als het ging om het rangschikken van sites. Dit gold vooral voor andere zoekmachines zoals AltaVista en Yahoo.

Met PageRank keek Google naar backlinks als een maatstaf voor het belang, het nut en de betrouwbaarheid van een pagina op het web. Mensen, althans in theorie, hebben de neiging niet te linken naar slechte webpagina's. Pagina's met veel backlinks zouden dus hoger scoren in de zoekresultaten omdat mensen de kwaliteit en relevantie van die pagina hadden onderschreven.

Hoewel het precieze gebruik van backlinks in zoekresultaten nogal is geëvolueerd - kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit - zijn backlinks nog steeds een van de belangrijkste onderdelen van de zoekpositie van een pagina.

Link building blijft een van de belangrijkste taken voor iedereen die serieus is over zoekmachine optimalisatie.

2. Link building maakt je inhoud relevanter en gezaghebbender

Er is een reden waarom Google de kwaliteit en kwantiteit van backlinks gebruikt om pagina's te rangschikken in de zoekresultaten. Backlinks zijn kleine bevestigingen van uw pagina door de website die de link legt. Mensen die inhoud op een site lezen, zullen links naar uw pagina's op dezelfde manier terugzien.

Daarom zorgen backlinks van hoogwaardige, gezaghebbende websites ervoor dat uw inhoud er beter uitziet in de ogen van nieuwe potentiële klanten. Om terug te komen op onze hypothetische herenmode site, een link van een gezaghebbende bron zoals GQ zou een krachtige bevestiging zijn, ongeacht de SEO waarde van de link.

Als u consequent meer inhoud met relevante links te creëren, zal uw publiek beginnen om uw website te zien als een autoriteit in uw vakgebied, en dus terugkomen voor meer. Deze verhoogde bekendheid zal het directe verkeer verhogen en gebruikers meer geneigd maken om op een link naar uw website te klikken wanneer deze wordt getoond in de zoekresultaten.

3. Linkbuilding kan helpen de tijd op uw website te verlengen

Backlinks van relevante inhoud helpen bij het aantrekken van een meer gekwalificeerde en betrokken ervaring.

Gebruikers die doorklikken naar uw site vanuit een link op een andere pagina zullen, in theorie althans, uw inhoud relevant vinden voor de behoefte die ze proberen te vervullen wanneer ze op die link klikken. Betrokken gebruikers brengen meer tijd door op uw website en hebben meer kans om tot een conversie te komen.

Het publiek vindt de bron van de inhoud ook betrouwbaarder naarmate ze er meer mee bezig zijn. Het bouwen van relevante links zal u helpen meer loyaal websiteverkeer op te bouwen.

Hoe bouw ik links voor SEO?

Nu we weten wat linkbuilding is en waarom het zo belangrijk is, laten we eens doornemen hoe u links voor uw site kunt bouwen.

In de afgelopen jaren is het idee van "link earning" begonnen met het vervangen van het concept van link building. Dit is deels te wijten aan de Penguin updates (waarom het risico lopen slechte links te bouwen die meer kwaad dan goed doen?), en deels aan de opkomst van content marketing en de focus op het creëren van "link bait" content.

Onderzoek heeft echter aangetoond dat link bait niet veel link building oplevert. Inhoud die veel gedeeld wordt op sociale media (een snelle manier om kwaliteit en waarde voor een publiek te meten) correleert niet echt met veel backlinks.

In feite verdient de overgrote meerderheid van online gepubliceerde inhoud nooit links. De sleutel is daarom om slim te zijn in uw link building inspanningen.

Het creëren van Link Bait content

Hoewel goede (of zelfs geweldige) inhoud op zichzelf niet genoeg is om substantiële links te verdienen, is het nog steeds absoluut noodzakelijk. Dus je moet leren wat voor soort inhoud in uw vakgebied veel links oplevert. Voer een link audit van uw website uit om te leren welke pagina's op uw eigen site links krijgen. Onderzoek vervolgens het soort inhoud op andere sites dat uw doelgroep nuttig, nauwkeurig en uniek vindt.

De tweede stap in het creëren van link bait content is het vinden van content op andere sites die veel links heeft. Inhoud met meer links en betrokkenheid toont aan dat er vraag is naar dat soort inhoud, en het geeft je inzicht in wat voor soort inhoud mensen nuttig en deelwaardig vinden.

Tools zoals Domein360 laten je zoeken op onderwerp om artikelen te vinden die veel gedeeld en gelinkt worden. Dit toont aan dat er veel vraag is naar deze inhoud, wat het bouwen van links een beetje gemakkelijker zal maken.